P S I H O L O G I A

de James K. Walker

 

Renumiti psihologi: Madame Blavatsky, Arthur Ford, Jeanne Dixon, Uri Geller.

Alte denumiri: Mediu, Necromantie, Spiritualism.

Practici asociate: Divinizarea (Astrologie, Tarod, I. Ching, Palmistry, Citirea Gandurilor, telepatia,etc.), Necromantia (Seance, Channeling, Ouija Board, etc.) si telekineza (miscarea obiectelor mintal sau spiritual cum ar fi inclinarea mesei, levitatie).

 

INTRODUCERE

 

In 25 ianuarie 1997 a murit cel mai renumit psiholog al Americii, Jeanne Dixon. In timpul vietii ei America a experimentat o crestere fara precedent in ceea ce priveste interesul si acceptarea fenomenelor paranormale si psihologice. In conformitate cu Larry Rosen, presedinte la NetLive Comunication, in tipul celor cincizeci de ani ai carierei sale, Dixon a fost sfatuitoarea conducatorilor lumii, incluzand presedintii SUA si a scris opt cartii incluzand Reancarnarea si Rugaciuni dupa care sa traiesti si Chemarea la slava. La moartea ei, organizatia lui Dixon a vandut un articol la peste 800 de ziare din intreaga lume (Business Wire, Ianuarie 28,1997).

Cu putin timp inainte de moartea ei, Dixon si-a facut cunoscut planul de a se alatura retelei psihologice, populare si profitabile , 900 a industriei telefoanelor, cu reteau sa proprie -psihologul Jeanne Dixon. Nu a fost in stare sa-si vada planurile implinite, deoarece a murit la scurt timp dupa ce reteau a fost anuntata si inainte de a fi lansata. Oricum, la doua luni dupa moartea sa, organizatia Watchman Fellowship a primit un email, care parea a fi scris de insasi Dixon, (jeanne.dixon@psychics.net), care spunea: “Buna, sunt Jeanne Dixon un psiholog, medium, vindecator, spiritist, clar vazator si astrolog … Pot sa-ti prezic viitorul … Suna-ma imediat, te rog!” (email din 21 martie 1997). Mesajul furniza atat un numar “900” pentru 24 de ore, cat si un numar “800” pentru carti de credit. Bineanteles ca, mesajul nu a fost un efort slab de a demonstra comunicarea cu mortii prin intermediul Internetului. Dar demonstreaza oricum, comunicare Netlive perseverenta, hotarata sa continue cu reteaua Jeanne Dixon, in ciuda mortii ei neanticipate. Taxele retelei erau de 3,99 $ pe minut pentru liniile “900” care se terminau in “J-E-A-N-E” si primele videoconferinte psihologice live, servicii oferite prin cartile de tarot si indrumare astrologica pe Internet (Business Wire, 28 Ianuarie 1997; 16 Decembrie 1996) .

Aparent moartea lui Dixon nu a domolit succesul retelei sale sau a industriei paranormale in ansamblu. Dupa Bartimore-based Inphomation Communications, Inc., Dionne Warwick Psychic Friend Network angajeaza aproximativ 1500 psihologi, estimand 3 milioane de minute pe luna, la costul de aproape 4$ pe minut.(“Who could’ve foretold psychic spree?” Dallas Morning News, 19 martie 1996, pp. 1-C, 6-C). Dupa aceste estimari, doar servicul lui Warwick ar fi 144 milioane de dolari, brut, anual. Pe langa Warwick si Dixon, Mark Plakias, directorul sectorului management al firmei Strategic Telemedia, o firma de cercetare, estimeaza ca aproape jumatate din cele 200.000 de apeluri platite pentru distractie din America sunt linii psihologice.

Richard Dworman, editor la Infomercial Marketing Report, estimeaza ca Psychic Friends Network are un venit total de 100 milioane de dolari brut. Totusi, acest lucru este remarcabil pentru o organizatie care si-a inceput activitatea doar acum sapte ani si primeste zilnic intre 7500- 10000 de apeluri platite. Dworman spunea: ”Lucrul s-a lansat ca o racheta, a fost la locul potrivit si in timpul potrivit” (‘Seeking your fortune can cost one” din “The Philadelphia Daily News, 19 martie 1997). A doua si a treia dintre cele mai mari retele psihologice , Psychic Readers Network si Your Psychic Experience, obtin anual 50 milioane de dolari si respectiv 35-40 milioane de dolari.

Liniile fierbinti psihologice sunt doar un aspect al industriei crescande psihologice a Americii. Sarbatorile psihologice sunt la ele acasa in multe orase ale Statelor Unite. In Dalas organizatia Creative Organization sponsorizeaza lunar de peste cinsprezece ani, sarbatori psihologice, avand ca punct de atractie bolurile de cristal, astrologia, chiromantie, clar viziunile, vazatori, cartile de tarot si pietrele rune (“Mediumcool”, The Dallas Morning News, 29 Martie 1996, Guide, p.30). Carti despre Metapsihica si Noua Era pot fi gasite cu usurinta in “Pagini Aurii” in multe orase ale Americii si Internetul faciliteaza industria “ciber-psihologica”. Un intreprinzator psiholog, Jonathan Katz of Encino, Calif, se lauda cu pana la 250.000 de tarot I Ching sau cu citirea bioritmului pe o luna pe paginile lui de web (The Dallas Morning News, 19 Martie 1996, p.6-C). Yahoo un popular index web, inregistreaza 363 servicii psiholodice “on-line”, impartite pe cinci categorii (www.yahoo.com).

 

ISTORIE

 

In timp ce tehnologia moderna cum ar fi numerele 900 si Internetul pot fi in mod partial responsabile pentru alimentarea popularitatii ei recente, psihologia si medium nu sunt curente noi. O definitie simpla a psihologului este “O persoana care fie se naste cu/ sau dezvolta multe daruri sau talente in sfera ESP, clarvazator, comunicarea cu spiritul lumii, abilitatea de a citi aura umana si folosirea acestor daruri speciale, ca un vindecator sau cititor” (The New Age A to Z, p.120). Definita atat de larg, istoria psihologiei poate fi intrezarita cu mii de ani in urma la profetI, vazatori, samani si ghicitorii vechilor religii pagane si a practicilor oculte. Totusi, in America de nord popularitatea artei psihologiei este reletiv ceva nou. Care sunt radacinile psihologiei moderne in America?

Genealogia miscarii psihologice moderne poate fi gasita in anumite aspecte ale miscarii hipnotice si spiritiste. Aceste practici s-au raspandit la inceputul si mijlocul secolului 19, in Europa si America, dupa urmasii controversatului medic austriac, Franz Antoine Mesmer (1766-1815), raportate “prin transfer efectiv, clarviziuni si viziuni oarbe” adaugate la alte fenomene psihologice, in subiecte de “hipnoza”.(Psychical Research, “Man, Myth, and Magic, Vol.17, p.2273).

Popularitatea masmerismului, in special proprietatile ei vindecatoare, impreuna cu celebrarea “rappings” a surorilor Fox din Hydesville, New York au condus direct la acceptarea miscarii spiritiste la sfarsitul secolului 19. “Aceasta a obisnuit publicul cu ideea ca, anumite persoane pot avea daruri speciale, cand sunt intr-o transa, avand clarviziuni si alte caracteristici paranormale, chiar pana la ideea ca unele subiecte mesmerice pot lua legatura sau chiar pot comunica cu spiritele persoanelor moarte. Transa mesmerica s-a dezvoltat, printr-o tranzitie usoara si naturala, in transele mediumului (vezi Fox Sisters; Encyclopedia of Occultism and Parapsychology, Vol.1, pp.345-349). Astfel, la inceputul secolului 20 perceperea generala a publicului despre manifetarile psihologice, a fost limitata la infamele biserici spiritiste. Acestea erau caracterizate de necromantie (comunicarea cu mortii) impreuna cu o gama larga de alte manifestari. Criticii si dezvaluitorii paranormalului, precum renumitul iluzionist Harry Houdini, sustineau ca era putin mai mult decat o escrocherie si un truc obisnuit (Houdini Harry, Encyclopedia of Occultism and Parapsychology, Vol.1, pp.440-441).

Oricum, au existat eforturi in a indeparta Spiritismul de arena pura religioasa, prin incercarea de a explora, cerceta si categorisi fenomenele psihice ca stiinta. In anul 1882 Society for Psychical Research “SPR” (Sociatatea pentu Descoperiri Psihologice) a fost fondata de Sir William Barrett(1844-1925), Henry Sidgwick profesor la Cambridge (1838-1900) si F. W. H. Meyers (1843-1901). Membrii proieminenti ai acestei organizatii de inceput, iI includea pe Edmund Gurney (1847-1888) si Sir Arthur Conan Doyle (1858-1930) denumit “Sf. Petru al Spiritismului”, autor al povestirolor Sherlock Homes (“Spiritism’, An Encyclopedia of Occultism, p.384; “Doyle, Sir Arthur Conan,” Encyclopedia of Occultism and Parapsychology, Vol.1, p.261).

Spiritualisti au incercat sa colaboreze cu cercetatorii Bibliei, sa masoare si sa demonstreze stiintific fenomele psihologice. Sferele de studiu au inclus transferul afectiv si alte tipuri de telepatie, hipnoza sau transe mesmerice, case bantuite, “cauza” sau “legea” Spiritualismului si istoria manifestatiilor de acest gen. In ciuda intentiei lor, controalele si testele efectuate de catre SPR au expus mai mult frauda, decat sa dovedeasca manifestatii psihologice. Colin Wilson care personal simpatiza fenomenele psihologice nota: “Rezultatele au fost dezamagitoare. Gumey s-a sinucis in 1888 in hotelul Brighton, cand a descoperit ca anumiti spiritisti de incredere erau sarlatani. Si cu toate ca SPR a avut adepti eminenti … a esuat in a avea un impact general” (Wilson, Colin, The Occult, p. 493).

De exemplu, SPR a intentionat sa publice un raport favorabil despre Madame Blavatsky (1831-1891) renumit medium, psiholog si spiritist, care a fondat Societatea Teozofica. Dar menajera doamnei Blavatsky, Emma Cutting-Coulomb a dezvaluit revistei Christian College Magazine, cateva dintre tehnicile de inselare ale psihologiei, poveste care a fost prinsa imediat de catre ziarul London Time. Raporturi despre frauda au fost apoi confirmate de catre cercetarile SPR in India, cand I s-a permis sa inspecteze mormantul din lemn de cedru al lui Blavatsky, in care au aparut in mod magic, scrisori de la spiritul lumii. “Pentru unii discipoli credinciosi, care au vrut sa demonstreze ca frauda era imposibila, au lovit peretele frontal al mormantului spunand :’Vezi este perfect solid”, moment in care spre uimirea lor s-a deschis un panel, dezvaluind un alt panel in zidul budoarul (lui Blavatsky)” (ibid., p.336).

Aditional fraudei, acceptarea manifestatiilor specifice si psihologice ale APR era in general limitata la scandaluri sexuale. Houdini raporta ca femeile spiritiste, “deseori” iI ofereau favoruri sexuale, in schimbul intelegerii secrete, in timpul investigatiilor lui. Vorbind despre fondatorul SPR-ului, Colin comenta: “Caracterul dubios al lui Myers in probleme de sex sau corespondenta altor oameni nu dovedeste ca el ar fi fost capabil sa falsifice rezultatele unei sedinte; dar … motivele pentru care a format SPR-ul s-au putut schimba mai mult emotional, decat simplu stiintific “

Incercarile zadarnice “de a demonstra” fenomenele psihologice din secolul 19 si inceputul secolului 20 au avut o contributie mica, in domolirea trezirii psihologice din ultimele decenii. Castigarea interesului pentru psihologie a fost intensificat la mijlocul secolului 20, de catre Arthur Ford (1897-1971), un slujitor al miscarii “Disciples of Christ”, si care functiona ca un mijlocitor al spiritului “Flecher”. Ford a infiintat “Spiritual Frontiers Fellowship (SFF)” in 1955 si a primit o recunoastere nationala in 1967, cand se pretinde ca l-ar fi contactat prin reteaua de televiziune, prin transe de mijlocire, pe fiul mort al bisopului James Pike (“Ford, Arthur A.,” Encyclopedia of Occultism and Parapsychology, Vol.1, p.341). In ciuda intereselor ocazionale, nimeni in afara psihologilor insasi, nu au putut prezice gradul de popularitate al curentului psihologic.

 

RASPUNSUL BIBLIC

 

Mare parte din misticul si farmecul psihologiei moderne, o constituie “dovada” afirmatiilor si informatiei ei, insotite de diferite manifestari supranaturale. Deseori, oamenii se incred in psihologi datorita demonstratiilor lor convingatoare. Istoria psihologiei este umpluta cu cazuri de frauda dovedita. Fenomenele psihologice frauduloase pot implica stari magice sau “prestidigitatie”. Este posibil ca, magicienii Faraonului au folosit smecherii magice obisnuite ca sa “dupliciteze” primele trei plagi, pe care Dumnezeu I le-a dat lui Moise ca semne (Exodul 7-8).

Magicianul profesionist James Randi, al carui nume pe scena este “Uimitorul Randi”, a expus in mod public numere de spiritism, psihologie, channelers si vraci. Una dintre primele tinte ale lui Randi a fost psihologul israelian Uri Geller, testat de catre Stanford Research Institute (acum SRI International), pentru puterea lui de a indoi linguri si de a levita obiectele. Randi a demonstrat cu succes ca “Trucurile erau foarte simple … Nu exista nimic ce nu puteai obtine din spatele unei cutii de fulgi de porumb, ca sa vorbim asa ” (Time, 13 Iunie 1988, p.72). Dan Korem, un izulionist crestin si-a folosit de asemenea talentele pe scenele magiei, pentru a aduce la lumina numere de falsa psihologie (vezi: Powers: Testing the Psychic and Supernatural). Un motiv pentru care Biblia avertizeaza impotriva increderii in “semne si minuni” este viitor stralucit al fraudei si falsului, ca evidente ale afirmatiilor despre adevar si dovezi ale puterilor supranaturale. De asemenea, Satan poate face “tot felul de minuni, de semne si puteri mincinoase” (2 Tesaloniceni 2:9). Isus ne avertizeaza: “Caci se vor scula Hristosi mincinosi si proroci mincinosi. Ei vor face semne si minuni, ca sa insele, daca ar fi cu putinta, si pe cei alesi”(Marcu 13:22).

Unii psihologi pretind ca puterile lor sunt compatibile cu Biblia si vin de la Dumnezeu, si ofera chiar demonstratii convingatoare, ca dovada a puterilor lor supranaturale. Oricum, Isus ii avertizeaza pe urmasii Lui sa nu caute semne , explicand ca invierea Lui, “semnul lui Iona”, va fi singura minune verificata pe care credinciosii se pot baza (Matei 12:39-40).

Ca dovada ca “darul” lor este de la Dumnezeu, unii psihologi pot arata inspre exemplele colorate ale prezicerilor exacte. In mare parte, exactitatea psihologilor poate fi atribuita faptului ca ei utilizeaza legea mediocritatii, tehnicile “citirii la rece” si chiar folosirea cercetatorilor particulari. In loc de exemple intamplatoare de acuratete in preziceri, cerinta biblica pentru o prorocie este 100% exactitate (Deuteronom 18:20-22). Biblia condamna de asemenea, necromantia (comunicarea cu mortii) care este modus operandi (modul de operare) pentru multi psihologi si spiritisti. Deuteronom 18:10-12 afirma: “Sa nu fie la tine nimeni care sa treaca pe fiul sau pe fiica lui prin foc, nimeni care sa aiba mestesugul de ghicitor, de cititor in stele, de vestitor al viitorului, de descantator, nimeni care sa intrebe pe cei ce cheama duhurile sau dau cu ghiocul, nimeni care sa intrebe pe morti…”

Credinciosii recunosc de asemenea, chiar exemple reale de menifestari spirituale, care nu devedesc ca fenomenul este nevinovat sau chiar venind de la Dumnezeu. Biblia avertizeaza in privinta demonilor “duhuri inselatoare” si “doctrina dracilor”(1 Timotei 4:1). Credinciosii sunt avertizati: “Preaiubitilor, sa nu dati crezare oricarui duh; ci sa cercetati duhurile, daca sunt de la Dumnezeu; caci in lume au iesit multi proroci mincinosi”(1 Ioan 4:1). Credinta in psihologi poate fi nu doar periculoasa din punct de vedere spiritual, ci si emotional. Pacientii devin in totalitate dependenti de psihologii lor, pentru a lua deciziile chiar si cele mai simple. Psihologii, in schimb, pot cu usurinta sa-si foloseasca influenta lor, pentru a controla si a profita de clietii lor (vezi: Powers, pp.25-29).