B R A N H A M I S M  /  W I L L I A M   B R A N H A M

de Phillip  Arnn

 

Fondator: William Marion Branham

Data fondarii: Slujba de vindecare a lui Branham a inceput in mai 1946

Publicatii oficiale: The Voice of God Recording, Inc.(fosta Spoken Word Publication), produce numeroase carti, casete si tractate - cele mai multe cu mesajele lui Branham.

Structura de organizare: Asociatia evanghelica William Branham; Cortul lui Branham; Vocea lui Dumnezeu se inregistreaza, Inc. Aproape 100 de grupuri mici se intalnesc in intreaga lume, dar nu exista o asociere oficiala de biserici.

Termeni unici: Epoca bisericii Laodicea, Mesajul ingerului al saptelea, Semnul fiarei.

 

ISTORIC

William Marrion Branham s-a nascut pe 6 aprilie 1909, in muntii statului Kentucky. El a fost primul din noua copii. Tatal lui a fost taietor de busteni si prima lor casa a fost o cabana din busteni, cu dusumeaua murdara. Lui Branham i s-a spus de catre mama sa, ca nasterea lui a fost insotita de un semn supranatural. El s-a nascut inainte de ivirea zorilor. I s-a spus ca atunci cand mica fereastra a cabanei s-a deschis, s-a vazut o mica lumina in deschizatura.(Fratele Branham, predica inregistrata si scrisa, pag.21).

Viata lui Branham a fost intersectata si influentata de numeroase viziuni si vizite angelice. El isi aminteste ca la varsta de sapte ani a auzit o voce:”Bine, am inceput din nou cararea. Si m-am intors sa ma uit din nou la aceasta. Si cand am facut-o o voce umana audibila cum este vocea mea a spus:”Sa nu bei niciodata, nica sa nu fumezi, sau sa-ti intinezi trupul in vreun fel. Cand vei fi mai mare vei avea o lucrare de facut. De ce, m-a speriat de moarte!”(Ibid., pag.24). Branham repovesteste despre alte comunicari audibile si viziuni, care i-au impartasit informatii specifice referitoare la evenimente viitoare care urmau sa se  intample.

Branham s-a convertit in jurul varstei de douazeci de ani si s-a casatorit cu Hope Brumbach. Convertirea sa a fost rezultatul unei serii de viziuni care au avut loc in timpul si dupa o boala care i-a amenintat viata (faptele profetului pag. 40-43). La inceputul slujirii sale, a luat contactul cu  Penticostalii “Isus-singurul”. Aceasta secta s-a rupt de miscarea traditionala penticostala, negand doctrina Trinitatii. El a participat la una dintre conventiile lor nationale si a fost invitat sa predice. Unii dintre conducatorii lor l-au invitat sa conduca programe inchinate trezirii in bisericile lor. El s-a intors acasa si si-a informat sotia:”Oh, am intalnit crema recoltei. Este ce poate fi mai bun. Oamenii acestia nu se rusineaza de religia lor” (Fratele Branham, pg.39).

Cu toate ca a fost convins de familie si colegii de slujire sa nu mai continue asocierea, Branham a fost influentat enorm de  miscarea penticostala “Isus-singurul”. Mai tarziu el a adoptat cateva dintre punctele lor doctrinare.

Sotia lui Branham si fetita au murit in 1937 de meningita tuberculara. El a simtit ca acesta s-a datorat faptului ca  nu a continuat  partasia cu penticostalii si ca a pierdut voia lui Dumnezeu (Ibid.,pg.47).

In 1946 Branham a primit in mod repetat de la o voce audibila,  ceea ce el a numit “schimbarea sa”. In timp ce boteza convertitii in raul Ohio, pretinde a se fi intamplat aceasta.”Si tocmai cand un vartej s-a coborat din cer a venit acea Lumina, stralucind jos … si S-a oprit deasupra locului unde eram. De acolo a vorbit o voce si  a spus:”Asa cum Ioan Botezatorul a fost trimis inainte de venirea lui Hristos, tu ai …  un Mesaj care sa-l prezinte pe predecesorul celei de-a doua veniri a lui Hristos” (Ibid., pag.71).

Nu dupa mult timp de la insarcinarea primita de a fi predecesorul celei de-a doua veniri a lui Hristos, Branham a fost vizitat de un inger. I s-a spus ca-i vor fi date doua daruri de slujire. El va primi darul vindecarii si darul “cunoasterii cuvantului”.

Branham a ajuns sa creada ca acest inger a fost sursa tuturor viziunilor. Branham a facut cercetari asupra ingerului, de ce ar trebui sa creada ca era un inger al lui Dumnezeu. Ingerul i-a spus ca, conducatorii religiosi din zilele lui Hristos, L-au numit pe Isus un diavol. El nu trebuie sa se ingrijoreze de opozitia din partea familiei si a tovarasilor de slujire. Ghicitorii, la o intrunire facuta pe neasteptate i-au spus lui Branham , ca are un dar special de la Dumnezeu si ca s-a nascut sub un semn. Ingerul l-a asigurat ca pana si demonii au confirmat ca Isus era Hristosul si sa nu-si faca griji datorita marturiei ghicitorilor (Ibid., pag.74,75,79).

In duminica urmatoare, prima provocare a lui Branham a fost o femeie pe moarte, bolnava de cancer, care a fost adusa in fata lui. Intocmai cum ii spusese ingerul , el a avut o viziune si s-a rugat pentru femeie. Ea a fost vindecata. Faima lui s-a raspandit in lung si in lat (Ibid., pag. 80). Incepand de atunci, Branham a pretins ca ingerul a fost cu el zi si noapte. El a afirmat ca daca ingerul nu se afla langa el, era incapabil  de slujire (Occult Bondage and Deliverance, pag. 49,50).

Branham a fost un om cu o educatie saraca si fara o educatie Biblica. Slujirea lui a fost proclamata de asa numitele manifestari supranaturale si facute sa aiba putere, de catre o fiinta spirituala.

 

DOCTRINA

 

TRINITATEA: Branham neaga doctrina Trinitatii, propagand o forma de Modalism, In locul a trei Persoane in dumnezeire, Branham invata ca exista doar o singura Persoana (Isus), care ia diferite titluri sau moduri, in diferitele etape ale istoriei. Invatatura lui Branham este o variatie a ereziei secolului al doilea, propagata de Sabellius, cunoscut ca Monarhismul Modalistic sau Patripasianism. Branham explica:”…in nici un loc din Biblie nu este mentionat vreodata cuvantul trinitate… Catolicii si voi Protestantii va inchinatI in fata lui”(Conduct, Order, Doctrine O and A, pag.182). “Tatal, Fiul si Duhul Sfant sunt functii ale unui Dumnezeu. El era Tatal; El era Fiul; El era Duhul Sfant. Sunt trei functii sau trei dispensatii,… (Ibid., pag.392). Acest punct de vedere referitor la dumnezeire  este denumit Modalism si atat bisericile Catolice cat si cele Protestante au sustinut a fi eretic.

 

BOTEZUL: Branham pretinde ca botezul adevarat a fost necesar pentru a evita “semnul Fiarei” al bisericilor denominationale si de a scapa de pericolul de a nu fi rapite si de a intra in Necazul cel mare. Botezul adevarat trebuie facut doar in numele lui Isus. Botezul cu formula trinitariana din Matei 28:18(“in numele Tatalui si al Fiului si al Duhului Sfant) nu este acceptat de Dumnezeu.

Branham explica: Niciodata pana la inceputurile bisericii Catolice, o persoana nu a fost botezata in numele Tatalui si al Fiului si al Duhului Sfant”(Ibid.,pag.178). “UitatI-va in Bibliile dumneavoastra si vedeti daca apare numele cu forma de plural. Scrie? Nu. Scrie, in NUMELE(singular). Branham a incercat sa explica distinctia : “Vedeti, ati inteles gresit. Este un singur Dumnezeu in trei dispensatii… Si cand El a spus:”Botezati-i in numele Tatalui si al Fiului si al Duhului Sfant” era Isus Hristos. Acesta este motivul pentru care noi botezam in Numele lui Isus” (Ibid.,pag.181,184).

Daca in timpul botezului era folosita o formula incorecta, Branham simtea ca convertitul va merge in intuneric. “Dar un botez tritheist, triunitar nu a fost niciodata recunoscut in Biserica Nou Tetamentara… Acum stiti ce sa faceti, nu-i asa; si daca refuzati sa mergeti in Lumina, cand Lumina v-a fost pusa in fata, va intoarceti la intuneric. Adevarat! Amin!”(Ibid., pag.190)

 

ALTE DOCTRINE

1) Samanta sarpelui: Branham credea ca pacatul Evei din Gradina Edenului (Genesa 3) era de natura sexuala. Dupa Branham, Eva a fost sedusa la o relatie sexuala cu sarpele si a ramas insarcinata cu Cain. El explica: “Iata ce s-a intamplat de fapt in gradina Edenului. Cuvantul spune ca Eva a fost ademenita de sarpe. De fapt ea a fost sedusa de sarpe. A fost atat de aproape de a fi uman, ca samanta lui a putut si s-a unit cu cea a femeii si a facut-o sa conceapa.” (The Original Sin, pag.2,3). Samanta sarpelui a fost Cain si toti descendentii lui. Ei sunt predestinati Iadului. Samanta dumnezeiasca este Set si urmasii lui care au fost descoperiti prin  chemarea lor in slujba lui Branham. Un al treilea grup este prezentat de cei care sunt inca in bisericile denominationale, au vointa libera de a alege Raiul sau Iadul. Samanta dumnezeiasca este mireasa lui Hristos si va fi rapita inaintea Necazului cel mare. Denominatiunile sunt sau vor fi in final Semnul Fiarei si cei care raman in ele vor intra in Necazul cel mare.(Dictionary of Penticostal and Charismatic Movements, pag.96)

 

2)Profetul zilelor din urma: Urmasii lui Branham sustin ca a avut un rol special ca unicul profet al lui Dumnezeu, imputernicit pana la sfarsit. “Acum, sunt chiar fratele tau prin harul lui Dumnezeu. Dar cand ingerul lui Dumnezeu se coboara jos, devine atunci o voce a lui Dumnezeu pentru tine… Dar eu sunt Vocea lui Dumnezeu pentru tine.. Acum, vezi, nu pot sa spun nimic de la mine. Doar ce-mi arata El.”(Footprints on the sand of time, pag.214). Vizitatorul ingeresc i-a spus lui Branham ca o sa-i fie date doua daruri si ca el va restabili adevarul Biblic.

 

Urmasii lui Branham l-au identificat ce pe Elisei din Maleahi 4 si ingerul al saptelea din Apocalipsa 10. Vorbind despre el insusi, Branham spunea: ”…deoarece vremea Bisericii Laodiceea este ultima vreme si mesajul ingerului al saptelea,… este cel care va urma sa dezvaluie , prin Duhul Sfant, toate aceste lucruri misterioase… Observati. Acest ultim mesaj al ultimei vremi a bisericii nu este un reformator, el este un PROFET!”(The Seven Seals, pag.144,45).

Dupa urmasii sai, Branham nu este doar un profet, ci este un profet important. “UN OM TRIMIS DE DUMNEZEU. De accea slujba lui William Branham se califica a fi cea a unui profet important si astfel, se implineste Maleahi 4,5 si 6 si Apocalipsa 10:7 ar trebui sa devina din abundenta clara fiecaruia care isi face timp sa conduca chiar si o investigatie scurta…”

 

RASPUNSUL BIBLIC

1)Doctrina Trinitatii nu poate fi inteleasa pe deplin de omul finit.Oricum, aricare alte puncte de vedere despre dumnezeire, nu vor satisface propria revelare a lui Dumnezeu in Scriptura. Modalismul invata ca este doar o singura Persoana in dumnezeire, functionand prin “moduri” relationale. Cand El este in modul Tatalui, modurile Fiului si Duhului nu sunt functionale. In Matei 3:13-17, Fiul este botezat, Duhul se coboara si Tatal vorbeste. De asemenea, “in numele lui Matei” (Matei 28:19) sau sub autoritatea lui sa nu se limiteze natura dumnezeirii la o singura Persoana, cand are canotatia egalitatii in esenta cu dumnezeirea (2 Corinteni 13:14).

 

2)Botezul doar in numele lui Isus poate a fost o practica a bisericii din Ierusalim. Oricum, toate manuscrisele textului din Matei 28:19 au formula trinitariana, ca fiind insarcinarea data de Isus. Un document datand din anul 60 A.D., Didache, prescrie formula din Matei (Tatal, Fiul si Sfantul Duh), pentru botezul in biserica. Fara sa se faca referire la formulare, botezul nu este o cerinta pentru rapire sau evitarea Necazului cel Mare. Mantuirea deplina este prin har, prin credinta si nu fapte, cum ar fi botezul (Efeseni 2:8-9).  

 

3)Doctrina samantei Sarpelui este o interpretare improprie a textului din Genesa 3, care este alegoric si arbitrar. Pacatul Evei nu a fost de natura sexuala. Ea a luat un fruct litarar dintr-un pom literar. Adam a luat de asemenea din acelasi fruct ca Eva (Genesa 3:6). Aceasta nu este o referire la un pacat sexual. Doctina samantei Sarpelui limiteaza in mod artificial ispasirea prin rasa sau genetica. In timp ce este adevarat ca cea mai mare parte a umanitatii nu va beneficia de jertfa mortii lui Hristos (Matei 7:13-14), Isus a murit pentru pacatele intregii lumi (1 Ioan 2:2). Rascumpararea prin Hristos nu este limitata la o familie anume sau o anume rasa de oameni. Doctrina samamtei Sarpelui nu isi are inceputul odata cu Branham. Versiunea doctrinara a lui Branham este paralela cu puctele de vedere rasiste ale unor grupari din interiorul miscarii “Identity” (Identitate) si filozofiile speculative ale lui Sun Myung Moon.

 

4)In lumina afirmatiilor ca Branham a fost profetul lui Dumnezeu pentru totdeauna, este semnificativ faptul ca a profetit in mod fals ca America va fi distrusa in 1977 (The Seven Church Ages, pag. 322). Branham s-a facut vinovat de profetii false (Deuteronom 18:20-22). In timp ce el a incercat sa o numeasca o prezicere mai degraba decat o profetie (fara sa explice diferenta), el a afirmat cu fermitate ca data din 1977 s-a bazat pe cel de-al treizecilea an al studierii Bibliei si “Inspitatie divina.” Slujirea lui Branham si afirmatiile lui au fost sustinute de asa numitele verificari supranaturale. Oricum, semnele si minunile nu sunt dovezi de necontestat. Multe secte aflate in conflicte si ideologii se lauda cu “dovezi” similare (2 Tesaloniceni 2:9; Matei 12:39, 24:24; Evrei 1:1; 1 Ioan 4:1-3).