Motto-ul credintei Baha'i: "Lumea este una, toti oamenii sunt unul"

 

 

Inca de la inceputurile sale, acum un secol si jumatate, credinta Baha'i a sustinut idei revolutionare pentru acea epoca: eliminarea oricaror prejudecati, egalitatea completa a sexelor, recunoasterea unitatii marilor religii, eliminarea saraciei si bogatiei extreme, educatia universala, armonia între stiinta si religie, echilibrul sustinut între natura si tehnologie, stabilirea unui sistem federativ mondial bazat pe siguranta colectiva si unitatea umanitatii, relativitatea adevarului (inclusiv a celui religios), unicitatea fiintei umane. Credinta Baha'i este azi una din religiile mondiale de mare crestere si atractie spirituala.

Originar din orasul iranian Shiraz, primul sau lider religios, Ali-Muhammad Shirazi (1819-1850), supranumit "Bab" ("poarta", aluzie la poarta deschisa spre o noua era), declara ca este "Mihdi" ("Cel condus de Dumnezeu"), incarnarea sperantelor eschatologice ale musulmanilor shiiti. Acuzat de deviere religioasa, a fost arestat la Tabriz (Iran) in 1848. Noua credinta progresista ameninta intreaga traditie aparata de integrismul islamic, motiv pentru care au urmat represalii sângeroase din partea autoritatilor religioase si politice ale tarii: adeptii masacrati, Ali-Muhammad Shirazi împuscat etc.

In acel moment, stafeta a fost preluata de Mirza Husayn-Ali (1817-1892), care si-a luat numele de Baha'u'llah ("Gloria Domnului"). Fiu al unor nobili din Teheran, a ales o viata plina de privatiuni, fiind, din cauza credintei sale, exilat la Bagdad (Irak), apoi la Constantinopol si, in final, in Palestina. Declarând ca este "cel prin care se manifesta spiritul lui Dumnezeu", el relanseaza noua credinta, numarul adeptilor crescând. Biografia lui prezinta un marcant paralelism cu vietile lui Krishna, Zoroastru, Buddha, Abraham, Moise, Isus si Mohammed, marii intemeietori ai religiilor mondiale. In timpul sederii sale la Bagdad, începe redactarea unor texte care vor constitui baza credintei Baha'i. Una dintre primele sale lucrari ("Cartea certitudinii", 1853), expune conceptia Baha'i referitor la relativitatea si evolutia fenomenului religios de-a lungul istoriei. Bazându-se pe fapte istorice si pe textele sacre ale religiilor mozaice, crestine si musulmane, Baha'u'llah ofera o noua interpretare a vietii colective a umanitatii, o interpretare opusa oricarui fel de absolutism sau integrism religios. Credinta Baha'i va fi din acest moment perceputa ca o sfidare, nu numai de catre fundamentalistii musulmani, ci de toti integristii, indiferent de religie.

Conform conceptiei lui Baha'u'llah, menirea religiei, care nu trebuie sa fie inteleasa ca o credinta, ca o ideologie, este aceea de a crea raporturi de adevarata fraternitate între toti oamenii. De asemenea, asa cum o teorie stiintifica este apreciata dupa rezultatele sale cuantificabile, tot asa o religie, care nu este un scop in sine, trebuie judecata dupa capacitatea ei de a promova iubirea si unitatea intre credinciosi. Ea reprezinta, pe de o parte, o relatie autentica între Dumnezeu si om si, pe de alta parte, între toate fiintele umane. In acest cadru, fanatismul nu are loc: o crima ramâne o crima, indiferent daca a fost facuta in numele Domnului sau nu. Baha'u'llah a interzis, de altfel, orice recurgere la forta pentru impunerea doctrinei Baha'i, apreciind ca tocmai crimele comise in numele unui ideal suprem reprezinta contradictia interna fundamentala a istoriei umanitatii.

Raspândirea credintei Baha'i in Occident a inceput in 1911, dupa calatoria in Europa si USA a celui de-al treilea mare reprezentant al ei, Abdu'l-Baha ("Servitorul lui Dumnezeu", 1844-1921), fiul lui Baha'u'llah. El participa la conferinte si dezbateri, unde subliniaza universalitatea si umanismul credintei Baha'i, caracterul sau nesectar si neideologic. Se formeaza mici comunitati de credinciosi, dar apar si represalii, mai ales in Germania nazista. Dupa 1917, bolsevicii critica marea comunitate Baha'i din Ashabad, ca si pe cea din Moscova sau Leningrag, sfârsind prin interzicerea acestei religii considerate antirevolutionare. De precizat ca Baha'i impartaseste anumite idealuri umaniste ale marxismului, dar, datorita fundamentului sau spiritual si religios, se afla in contradictie cu teza materialista asupra lumii.

Astazi, credinta Baha'i are aproximativ 6 milioane de adepti in peste 235 de state si teritorii dependente de pe intreg cuprinsul globului, textele sale fiind traduse, cel putin in parte, in peste 800 de limbi. Bahaii traiesc în peste 116.000 localitati din toata lumea. Din 1948, comunitatea internationala Baha'i a fost acreditata la ONU ca organizatie neguvernamentala. Conform statisticilor, aceasta religie este, dupa crestinism, cea mai raspândita din lume din punct de vedere geografic. In unele state, cum ar fi Brazilia, guvernul a salutat contributia Baha'i la evolutia societatii, dar in cea mai mare parte a tarilor musulmane adeptii acestei credinte sunt inca defavorizati. Caracterul global al credintei Baha'i se reflecta în compozitia membrilor ei. Bahaii constituie un microcosmos în care sunt reprezentate, practic, toate natiunile, grupurile etnice, culturile, profesiunile si clasele sociale. Aproape 2100 grupuri etnice si tribale formeaza rândurile sale si constituie entitatea organizata cea mai diversa si extinsa din lume.

Mesajul fundamental proclamat de Baha'u'llah: nu exista decât un singur Dumnezeu, o singura rasa umana, iar diversele religii ale lumii au constituit etape în revelarea planului divin. In aceasta epoca moderna, afirma el, umanitatea a ajuns aproape la maturitate colectiva. Asa cum promiteau scripturile tuturor religiilor, a sosit ora în care popoarele lumii trebui sa se integreze pasnic într-o societate globala. Pamântul este numai o tara si umanitatea cetatenii sai. Cu crearea unei retele unificate de consilii locale, nationale si internationale, discipolii Baha'i au reusit sa formeze o comunitate mondiala diversa si foarte extinsa, posesoare a unui tipar de viata proprie, capabil sa ofere societatii un model optimist de colaborare, armonie si activitate sociala.

Haifa (Israel) este centrul mondial al credintei Baha'i si resedinta Parcului cu acelasi nume. Decizia ca sediul mondial al Baha'i-ului sa fie la Haifa a fost luata ca urmare a faptului ca nici o alta tara din acea zona geografica nu a oferit o libertate mai mare de desfasurare a activitatii religioase a acestei promitatoare credinte.